De Chrono Liegt Niet ... de snelste weg naar een betere afstelling gaat over het afstellen van motorfietsen voor circuitgebruik en alles wat daarbij komt kijken. Omdat het de bedoeling is dat iedereen er wat aan heeft, zowel de totale leek als de ervaren technieker, is het opgedeeld in 5 grote delen. Elk van die delen staat op zich, en kan je doornemen, of links laten liggen als je er geen interesse in hebt, of de inhoud ervan al tot je kennis behoort.
Deel 1 behandelt alle randparameters die je in het achterhoofd moet houden tijdens en zelfs al voor dat je aan het afstellen gaat. Dat gaat van banden over lagers en van je kettingspanning over je hendels tot hoe proper je motor is. In wezen bedoeld voor de leek, maar misschien toch interessant voor de anderen om eens door te bladeren.
Deel 1 behandelt alle randparameters die je in het achterhoofd moet houden tijdens en zelfs al voor dat je aan het afstellen gaat. Dat gaat van banden over lagers en van je kettingspanning over je hendels tot hoe proper je motor is. In wezen bedoeld voor de leek, maar misschien toch interessant voor de anderen om eens door te bladeren.
Deel 4 behandelt alles wat met computers te maken heeft. Het vereist ietwat voorkennis, of op zijn minst doorgedreven interesse. De werking van een chassis-programma waarmee je op voorhand de verandering die je plant, kan evalueren komt er aan bod. Maar evenzeer is er aandacht voor de werking van een telemetriesysteem en vooral voor enkele bijzondere dingen die je er zonder veel moeite mee kan doen. Er wordt uitgelegd hoe je nu juist een curve van een veringstestbank moet lezen.
Deel 2 behandelt alles wat met vering en geometrie te maken heeft.
Alle termen passeren de revue, van naloop tot kettingeffect en van wielbasis tot zwaartepunt.
In dit deel wordt er ook aandacht besteed aan de opbouw en werking van veringscomponenten: hoe functioneert een veer, een luchtkamer of zelfs een top-out spring.
Hoe wordt demping opgewekt, waartoe dienen shims, hoe werkt een zuiger, waar kan je regelen....
Alle termen passeren de revue, van naloop tot kettingeffect en van wielbasis tot zwaartepunt.
In dit deel wordt er ook aandacht besteed aan de opbouw en werking van veringscomponenten: hoe functioneert een veer, een luchtkamer of zelfs een top-out spring.
Hoe wordt demping opgewekt, waartoe dienen shims, hoe werkt een zuiger, waar kan je regelen....
Deel 3 is het belangrijkste deel, want daarin gaat het om het eigenlijke afstellen. De 3-ledige zoektocht naar stabiliteit, grip en handelbaarheid wordt uit de doeken gedaan. De manier van werken ook, de redenering die erachter zit en er worden methodes en richtlijnen aangehaald om in alle omstandigheden zo snel mogelijk tot een goed resultaat te komen. Aan de hand van schema's wordt aangetoond en uitgelegd welke vragen je aan de piloot moet stellen (of aan jezelf...) om tot een zo precies mogelijke verandering in de afstelling te komen, zonder dat je in het wilde weg moet gaan beginnen draaien. Dit deel is echt wel voor iedereen bedoeld, van leek tot expert.
Deel 5 tenslotte is voor de theorie-liefhebbers, de techneuten en de ongelovige Thomassen. Hier staan de meetkundige en wiskundige verklaringen van fenomen als wheelies en stoppies, en wordt er aangetoond waarom een motor bij het accelereren niet inveert maar uitveert. Even zozeer kan je er terugvinden hoe je de ligging van het zwaartepunt van je motor of de nieuwe veervoorspanning bij het veranderen van een veer moet bepalen.